OHYESOHYES

French snapshots

Publicerad 2016-11-23 17:43:00 i BON VOYAGE,

Mitt handbagage matchades med fläckiga sneakers. 
 
...Som fick följa med på promenad och glasspaus i parken på min bästa gata, Boulevard Gambetta.
 
När solen vägrade visa sig bestämde vi oss för att rödvin var det enda möjliga alternativet. Till det? Tryffelbrie-fondue. What else?
 
I hallen på pittoreska Villa Rivoli kan man posera ostört. 
 
EN FRANSK VISIT. Bonsoir! Helgen spenderade jag i Nice, till tonerna av franska regndroppar på urblekta markiser, med smaken av pistage-gelato i munnen och iklädd ränder och Chanel som sig bör. Nej, girls - nu ljuger jag. Vi fick en solig dag med lunch på stranden, vintage-shopping och bara axlar. Det var allt jag behövde för att glömma Stockholms midvinterkyla och övertygas om att livet trots vädret är värt att leva.
 
Vi bodde på Hotel Villa Rivoli eftersom det verkade très trevligt när jag läste om det HÄR och dessutom hade de ett piffigt extrapris på ett fönsterlöst rum i källaren (ta mig inte på orden, det är inte alldeles säkert att rummet var fönsterlöst) som vi lyckligtvis blev uppgraderade från upon arrival. Helt klart att rekommendera om du har låga krav på att t.ex. kunna öppna garderobsdörrarna utan att flytta sängen (mais non, det gick inte) men höga krav på service, fransk genuinitet och fräscha badrum. Kort och gott: en beyond stark trea. 
 
Mina tre bästa i Nice:
 
1. Vintage-spotting på välsorterade Madmoiselle Rue France.
2. Salade Gourmand L'ousteau Boulevard Gambetta.
3. Italienskt på Il Vicoletto. Bedårande hipster-kockar som är ungefär 120 cm långa och kanske Frankrikes bästa Spaghetti alle Vongole
 
So long!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mathilda Brådhe

Om hur svårt det blir, ju mer man lär sig.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela